Kończymy prace przy posągu - 7 września 2015

Z radością pragniemy opowiedzieć o kolejnych etapach montowania i wypełniania wielkiego posągu Buddy. 24 sierpnia zakończyliśmy montowanie na ścianie lhakangu ozdób otaczających posąg (zob. Lato 2015 w Grabniku). Część ściany mająca być tłem dla posągu została pomalowana na tradycyjne kolory – Lama Ang Pasang z Bencien dobierał właściwy odcień. Tymczasem Lama Rinczen, Lama Gelek i Lama Ciejing wypisywali mantry na sok-szingach. W następnym tygodniu kładziona była granitowa płyta na postument, którego najniższa płaszczyzna będzie służyć jako miejsce na tradycyjne ofiary, a wyższa część jest tronem Buddy. W przyszłości tron uzyska także metalowe ozdoby, w tym podtrzymujące go śnieżne lwy. Musimy zamówić je w Nepalu.

Z radością pragniemy opowiedzieć o kolejnych etapach montowania i wypełniania wielkiego posągu Buddy. 24 sierpnia zakończyliśmy montowanie na ścianie lhakangu ozdób otaczających posąg Buddy (zob. Lato 2015 w Grabniku). Część ściany mająca być tłem dla posągu została pomalowana na tradycyjne kolory – Lama Ang Pasang z Bencien dobierał właściwy odcień. Tymczasem Lama Rinczen, Lama Gelek i Lama Ciejing wypisywali mantry na sok-szingach. W następnym tygodniu kładziona była granitowa płyta na postument, którego najniższa płaszczyzna będzie służyć jako miejsce na tradycyjne ofiary, a wyższa część jest tronem Buddy. W przyszłości tron uzyska także metalowe ozdoby, w tym podtrzymujące go śnieżne lwy. Musimy zamówić je w Nepalu.W piątek 4 września 2015 roku rozpoczęły się ostatnie przygotowania. Sok-szingi zostały przeniesione do lhakangu. Na tym przeznaczonym do posągu Buddy umocowano posąg Białej Tary, dwie stupy, dzwonek i dordże ofiarowane właśnie z takim przeznaczeniem przez Jego Eminencję Sangje Njenpę Rinpoczego. Do obu dołożone zostały cenne relikwie, jak na przykład pigułki Ciała, Mowy i Umysłu, fragmenty szat wielkich mistrzów, relikwie poprzedniego Buddy i inne. Wręcz niewiarygodna jest lista relikwii, jakie podarowali Jego Świątobliwość Siedemnasty Karmapa, Sangje Njenpa Rinpocze, Sangter Rinpocze. Szierab Łangciuk ofiarował wiele drogocennych relikwii, które dostał wcześniej od Kjabdzie Tengi Rinpoczego. Lama Rinczen dołożył także relikwie otrzymane kiedyś od Kjabdzie Tengi Rinpoczego i z innych źródeł.Następnie  całe sok-szingi zostały owinięte żółtym materiałem i ustawione przed ołtarzem. Wokół nich na ogromnych stołach znalazły się zwoje mantr oraz dwa komplety Kangjuru i Tengjuru, po czym lamowie rozpoczęli ceremonię oczyszczenia i konsekracji.W tym samym czasie Lama Szierab Łangciuk, Staszek i Paweł dopasowywali części posągu i sprawdzali łączenia, by uniknąć niespodzianek przy właściwym montażu.5 września upłynął „pod znakiem lotosu”. Ogromna i ciężka drewniana konstrukcja lotosu, na którym spoczywa Budda, musiała zostać wywindowana na postument, co nie było bynajmniej łatwym zadaniem. Następnie wypełniliśmy ją zwojami mantr, które wcześniej zostały zafoliowane, by uchronić je przed wilgocią. Pozostałą przestrzeń wewnątrz lotosu wysypaliśmy suszonym igliwiem. Następnie na konstrukcji zostały zamontowane płatki lotosu z pozłacanej blachy. Prace trwały do późnego wieczora, mimo awarii prądu, która pogrążyła nas w prawdziwie nepalskim półmroku.Następnego ranka rozpoczęło się montowanie samego posągu. Najpierw na lotosie umieszczone zostały nogi Buddy i wypełnione zafoliowanymi tekstami Kangjuru i Tengjuru. Następnie uroczyście, w obecności Sangtera Rinpoczego i lamów, został przeniesiony i ustawiony sok-szing, po czym lamowie wyrecytowali modlitwy pomyślności (taszi). Kolejno ustawiane były części korpusu, a w ich wnętrzu znów znikały niezliczone zwoje mantr i worki igliwia. W tym czasie ostatnim poprawkom były poddawane złocenia na twarzy posągu.7 września zamontowaliśmy ręce, a Ciepyn Ang Pasang wykonał precyzyjną pracę, która wieńczy wykonywanie posągu czy tanki: malowanie twarzy, a w szczególności oczu Buddy. W gardle i głowie także zostały umieszczone specjalne mantry. Wypełniła się owocami miseczka żebracza. Dwa dni później zostało zdemontowane rusztowanie. Trzeba jeszcze nanieść drobne poprawki złocenia w miejscach, które zarysowały się przy montażu, ale można powiedzieć, że posąg już stoi!Gratulujemy wszystkim, którym udało się wnieść swój wkład w zrealizowanie tego niezwykłego przedsięwzięcia. Dziękujemy za pomoc. Naszą wdzięczność kierujemy przede wszystkim w stronę Jego Eminencji Sangje Njenpy Rinpoczego - pomysłodawcy i głównego sponsora posągu w Grabniku, oraz Sangtera Rinpoczego, którego obecność inspirowała nas do wysiłku. Szczególnie dziękujemy Szierabowi Tenzinowi, który na prośbę Rinpoczego nadzorował wszystkie prace w Nepalu, oraz Lamie Gelkowi i Lamie Szierabowi Łangciukowi, bez których wiedzy, doświadczenia i wielkiego zaangażowania nie bylibyśmy w stanie wykonać tego zadania. Dziękujemy też tym, którzy pracowali od początku do końca, dzień w dzień, bez oddechu, zarywając noce – bez Was nie bylibyśmy w stanie ukończyć dzieła w takim tempie – i wszystkim, wszystkim, którzy ofiarowywali, co mogli: pieniądze, pracę czy dobre słowo i życzenia.Warto też nadmienić, że w tym samym czasie, gdy montowany był posąg, dotarła z Nepalu olbrzymia tanka przedstawiająca Drzewo Schronienia. Ofiarowana ośrodkowi przez darczyńców, wyróżnia się nie tylko rozmiarem, ale i niezwykłą precyzją wykonania. Ktoś inny zafundował też nowe, duże i piękne flagi Karmapy; jedna z nich od razu zawisła na maszcie na środku dziedzińca.I jeszcze jedno: Do posągu włożyliśmy bardzo dużo zwiniętych mantr (wersja wyjątkowo rozbudowana!). Zużyliśmy jednak w ten sposób mantry przeznaczone do stupy. Nowe czterdzieści tysięcy kartek już się drukuje. Lama Gelek w przerwach kursu z JE Sangje Njenpą Rinpoczem będzie znów organizować grupy do malowania szafranem i zwijania mantr. ZAPRASZAMY!!! Jak już wiecie z doświadczenia, jest to niezwykle inspirująca i przynosząca zasługę praca.Zużyliśmy również cały zapas suszonego igliwia, jaki był zgromadzony. Do wypełniania stupy znów będzie go potrzeba w dużych ilościach. Ponownie prosimy, aby przy jesiennym podcinaniu w ogrodzie tui i innych iglaków zbierać obcięte gałązki i przywozić do Grabnika! Dziękujemy!!!
Po wakacjach wznawiamy spotkania w Gompie

Jeżeli chcemy uwolnić się od samsary musimy pozbyć się wszystkich rodzajów zaciemień. Dlatego konieczne jest poświęcenie się praktykom, które mają moc ich usuwania. Istnieje wiele takich technik, ale w wadżrajanie uważa się, że najbardziej skuteczną metodą jest medytacja na Wadżrasattwę, który po tybetańsku nazywa się Dordże Sempa. Wyraża on wrodzoną, pierwotną czystość umysłu. Jednocześnie ucieleśnia oczyszczającą moc wszystkich Buddów. Dlatego medytacja Wardżarsattwy jest tak skuteczną praktyką oczyszczającą.
W sierpniu wznawiamy spotkania w poznańskiej Gompie przy ul. Św. Marcin, trzydniową praktyką Dordże Sempa.

Zaczynamy praktykę w piątek 7 sierpnia o godz. 18:00, w kolejne dni, 8 i 9 sierpnia br. rozkład sesji będzie następujący:
- pierwsza sesja - godz. 10:00-11:30
- druga sesja - godz. 12:00-14:00
- trzecia sesja -  godz. 15:00-17:00
- czwarta sesja - godz. 18:00-19:00
W praktyce może uczestniczyć każdy, kto przyjął Schronienie. Dla tych, którzy nie mają Schronienia a są ugruntowani w wyborze ścieżki buddyjskiej, istnieje możliwość przyjęcia Schronienia przed rozpoczęciem się praktyki.
Jego Świątobliwość Karmapa w Europie, 2015

Właśnie otrzymaliśmy informację, że planowana jest wizyta Jego Świątobliwości Karmapy w Bonn w dniach 27-30 sierpnia br. Sprzedaż biletów rozpocznie się 3 sierpnia o godz. 22:00.Szczegóły na stronie http://www.karmapa-europe.eu/en/. Wkrótce na naszej stronie zamieścimy polskie tłumaczenie najważniejszych informacji.
Stupa - rodzaje, znaczenie, pożytki

Stupa (sanskryt) reprezentuje przebudzony umysł Buddy. Po tybetańsku nazywa się "cie-ten" (mchod rten). "Cie" oznacza ofiary, a "ten" - wsparcie, oparcie lub obiekt reprezentujący. Cie-ten jest obiektem, dzięki któremu - składając mu ofiary i okazując cześć -  możemy zgromadzić niewyobrażalnie wielką ilość zasługi oraz mądrości.
Serce stupy stanowią relikwie Przebudzonych i inne święte przedmioty, a rytuały konsekracji sprawiają, że kontakt ze stupą owocuje takimi samymi pożytkami, jak spotkanie samego Buddy.
Błogosławieństwo stupy odczuwane jest zarówno przez tych, którzy uczestniczą w jej budowie, oddają jej cześć, a także przez wszystkich, którzy mieszkają w okolicy, gdzie się ona wznosi. Jest dla nich źródłem spokoju i szczęścia.

 
Stupa (sanskryt) reprezentuje przebudzony umysł Buddy. Po tybetańsku nazywa się "cie-ten" (mchod rten). "Cie" oznacza ofiary, a "ten" - wsparcie, oparcie lub obiekt reprezentujący. Cie-ten jest obiektem, dzięki któremu - składając mu ofiary i okazując cześć -  możemy zgromadzić niewyobrażalnie wielką ilość zasługi oraz mądrości.Serce stupy stanowią relikwie Przebudzonych i inne święte przedmioty, a rytuały konsekracji sprawiają, że kontakt ze stupą owocuje takimi samymi pożytkami, jak spotkanie samego Buddy.Błogosławieństwo stupy odczuwane jest zarówno przez tych, którzy uczestniczą w jej budowie, oddają jej cześć, a także przez wszystkich, którzy mieszkają w okolicy, gdzie się ona wznosi. Jest dla nich źródłem spokoju i szczęścia. Historia stupIstnieje osiem rodzajów stup:1. Stupa Rozkwitu Lotosu (tyb: ku tam cieten, w transliteracji: sku bltams mchod rten).1-Stupa-Rozkwitu-LotosuStupa ta upamiętnia narodziny księcia Siddharthy, który potem stał się Buddą. Budda narodził się w Lumbini, położonym w południowym Nepalu. Stopnie tej stupy są okrągłe i mają kształt płatków lotosu.  2. Stupa Przebudzenia (dziangciub cieten, byang chub mchod sten).2-Stupa-PrzebudzeniaPo sześciu latach ascezy i umartwień, Siddhartha spoczął pod Drzewem Bodhi w głębokiej medytacji. Po czterdziestu dziewięciu dniach, dzięki mocy miłości i współczucia, poskromił demony Mary i urzeczywistnił ostateczną prawdę. Stał się Buddą. Zrozumiał także, że każda istota obdarzona umysłem ma w sobie potencjał osiągnięcia Przebudzenia. Wydarzyło się to w pobliżu miejscowości znanej współcześnie jako Bodh Gaja o świcie w dniu, który nastąpił po pełni księżyca, w miesiącu wajsaka. Hinduski król Dharmy Bimbisara jako pierwszy zbudował stupę dla uczczenia doskonałego i całkowitego Przebudzenia Buddy. Stąd jej nazwa "Stupa ujarzmiania demonów" lub "Stupa Przebudzenia". Stopnie stupy upamiętniającej Przebudzenie są równe i nieozdobione. 3.  Stupa Obrócenia Kołem Dharmy (cie khor cieten, chos 'khor mchod rten).3-Obrocenia-Kolem-DharmyPrzez siedem tygodni po osiągnięciu Przebudzenia Buddha nie nauczał Dharmy. Kiedy jednak w Sarnath pod Varanasi został przez pięciu uczniów - z którymi wcześniej praktykował ascezę nad rzeką Najrandżana - poproszony o ukazanie metod prowadzących do Wyzwolenia, Budda rozpoczął przekazywanie Nauk. Stupa upamiętniająca Obracanie Kołem Dharmy znana jest też jako "stupa wielu bram". Jej stopnie ozdobione są wieloma bramami, które symbolizują otwieranie bram Dharmy. 4. Stupa Ukazywania Cudów (ciotrul gji cieten, cho 'phrul gyi mchod rten).4-Stupa-Ukazywania-CudowW Śrawasti bramińscy przywódcy zapragnęli, by Budda udowodnił swoje urzeczywistnienie. Przez piętnaście kolejnych dni Budda unaoczniał swą władzę nad zjawiskami, ukazując rozmaite cuda. Stupa upamiętniająca te zdarzenia ma na każdym z czterech stopni występ w centralnej części. 5. Stupa Zstąpienia Z Nieba Tuszita (lha bab cieten, lha bab mchod rten5-Zstapienia-z-ToszitaMatka Buddy, Majadewi, po tym, gdy zmarła wkrótce po urodzeniu Siddharty, odrodziła się w niebie Tuszita. Aby odpłacić jej dobroć, Budda udał się tam na trzy miesiące i nauczał matkę oraz innych bogów. Stupa upamiętniająca jego powrót na ziemię ma schody po każdej stronie, w środkowej części ściany. 6. Stupa Powrotu do Jedności (jen dum cieten, dbyen bsdum mchod rten)6-Powrotu-do-JednosciKiedy w społeczności mnisiej nastąpił podział, Budda doprowadził sanghę do  ponownej jedności. Stupa upamiętniająca te wydarzenia jest ośmiokątna. 7. Stupa Wszechzwycięstwa (namgjal cieten, rnam rgyal mchod rten)7-Stupa-WszechzwyciestwaW odpowiedzi na błagania jednego z uczniów, Budda przedłużył swoje życie o trzy miesiące. Stupa upamiętniająca to jest okrągła. 8. Stupa Parinirwany (njang de cieten, myang 'das mchod rten)8-Stupa-ParinirwanyW swych ostatnich słowach Buddha przynaglał uczniów, by byli gorliwi w wysiłkach na ścieżce do Przebudzenia. Następnie, leżąc na prawym boku, wszedł w stan głębokiej medytacji i wkroczył w Parinirwanę - ostateczne wygaśnięcie wszelkiego cierpienia. Stupa upamiętniająca to nie ma żadnych stopni. Waza znajduje się bezpośrednio na tronie.Stupa w Grabniku, w której złożone będą relikwie Kjabdzie Tengi Rinpoczego wraz z wieloma innymi relikwiami, to Stupa Przebudzenia. Symbolika stup (kliknij, by powiększyć szkic poniżej)stupa1. Podstawa stupy symbolizuje dziesięć szlachetnych działań:
trzy sposoby działania ciała: 1) ochranianie życia, 2) szczodrość, 3) etyczność w  życiu partnerskim;
cztery sposoby działania mowy; 4) mówienie prawdy, 5) mowa niosąca zgodę, 6) łagodna i spokojna mowa, 7) sensowna mowa; 
trzy postawy umysłu: 8) bycie usatysfakcjonowanym ilością rzeczy, jakie się posiada, 9) życzliwość, 10) właściwe poglądy.
Działania te stanowią prawdziwą podstawę Wyzwolenia.2. Trzy wznoszące się stopnie symbolizują trzy obiekty Schronienia, które wytyczają bezpieczny kierunek. Są to:
- Budda, czyli doskonały Nauczyciel
- Dharma, czyli Nauka Buddy,
- Sangha, czyli ci, którzy praktykują te Nauki.3. Lwi tron symbolizuje panowanie nad całym Wszechświatem.4. Waza skarbów (w ziemi, pod stupą) symbolizuje siedem szlachetnych bogactw: wiarę, etyczność, szczodrość, uczenie się, poczucie wstydu za złe uczynki, zażenowanie złymi uczynkami, najwyższe zrozumienie (pradżnię).5. Mały i duży lotos symbolizują sześć paramit:
- szczodrość,
- etyczność,
- cierpliwość,
- gorliwość,
- medytacyjne wchłonięcie,
- najwyższe zrozumienie.6. Cztery narożniki podstawowego tronu symbolizują Cztery Niezmierzoności:
- nieograniczoną miłującą dobroć,
- nieograniczone współczucie,
- nieograniczoną radość,
- nieograniczoną bezstronność.7. Pierwszy stopień symbolizuje cztery podstawy uważności (dran pa nye bar bzhag pa bzhi) rozwijane przez Bodhisattwę na etapie zwanym "mała ścieżka nagromadzenia":
- uważność w odniesieniu do ciała,
- uważność w odniesieniu do odczuć,
- uważność w odniesieniu do myśli,
- uważność w odniesieniu do zjawisk (dharm).8. Drugi stopień symbolizuje cztery doskonałe dążenia, znane też jako cztery doskonałe sposoby porzucenia (yang dag par spong ba bzhi), rozwijane przez Bodhisattwę na etapie zwanym "średnia ścieżka nagromadzenia":
- rozwijanie istniejących dobrych właściwości
- i stwarzanie nowych;
- usuwanie istniejących złych właściwości
- i niedopuszczanie, by pojawiły się nowe.9. Trzeci stopień symbolizuje cztery filary magicznych mocy (rdzu 'phrul gyi rkang pa bzhi), rozwijane przez Bodhisattwę na etapie zwanym "wielka ścieżka nagromadzenia":
- dążenie,
- gorliwość,
- intencja,
- analizowanie.10. Czwarty stopień symbolizuje pięć duchowych sił (dbang po), rozwijane przez Bodhisattwę na pierwszym i drugim etapie "ścieżki zastosowania":
- siła wiary,
- siła gorliwości,
- siła uważności
- siła nierozproszonego skupienia (samadhi),
- siła najwyższego zrozumienia (pradżnia).11. Niewzruszona podstawa podtrzymująca wazę symbolizuje pięć mocy (stobs). Są one podobne do pięciu sił, ale potężniejsze. Bodhisattwa rozwija je na trzecim i czwartym etapie "ścieżki zastosowania":
- moc wiary,
- moc gorliwości,
- moc uważności
- moc nierozproszonego skupienia (samadhi),
- moc najwyższego zrozumienia (pradżnia).12. Waza symbolizuje siedem gałęzi (zwanych też czynnikami) Przebudzenia, które Bodhisattwa osiąga na "ścieżce widzenia":
- doskonała uważność,
- doskonałe rozróżnianie [zjawisk]
- doskonała gorliwość,
- doskonała radość,
- doskonała elastyczność,
- doskonałe nierozproszone skupienie,
- doskonała bezstronność.13. Tre (tybet.) i jego odwrócenie (ponad wazą) symbolizuje ośmioraką szlachetną ścieżkę, którą urzeczywistniają Bodhisattwowie na "ścieżce medytacji":
- doskonały pogląd,
- doskonałe myślenie,
- doskonała mowa,
- doskonałe postępowanie,
- doskonały sposób życia,
- doskonałe wysiłki,
- doskonała uważność,
- doskonałe nierozproszone skupienie.Wszystkie podpunkty od punktu siódmego do trzynastego tworzą razem trzydzieści siedem elementów ścieżki Bodhisattwy.14. Drzewo życia (tyb. sok-szing) symbolizuje dziesięć rodzajów poznania:
- zjawisk,
- umysłu,
- wrażeń,
- iluzji,
- cierpienia,
- przyczyn cierpienia,
- ustania cierpienia,
- drogi do tego prowadzącej,
- rozpadu,
- pojawiania się
oraz dziesięć transcendentnych rodzajów poznania.15. Trzynaście pierścieni symbolizuje trzynaście stopni do Stanu Buddy:
- stopień początkujących
- stopień pełnej oddania praktyki
- dziesięć stopni Bodhisattwy
- Stan Buddy.
Inne źródła mówią, że trzynaście kręgów symbolizuje dziesięć mocy Buddy oraz rodzaje wszechwiedzy.16. Parasol i jego podstawa symbolizują stan Zwycięzcy.17. Ozdoba symbolizuje wszystkie najwyższe właściwości.18. Księżyc symbolizuje usunięcie wszelkiego cierpienia.19. Słońce symbolizuje promieniowanie tysięcy świateł współczucia.20. Klejnot na szczycie symbolizuje spełnienie wszystkich życzeń.Kiedy z wielkim oddaniem i wiarą składamy pokłon przed tak znamienitą stupą - ucieleśnieniem wszystkich właściwości Zwycięzców - to jest to taki sam pożytek, jakbyśmy kłaniali się przed wszystkimi Buddami. Kiedy z szacunkiem okrążamy ją w prawą stronę, to jakbyśmy okrążali wszystkich Buddów. Powiedziano, że samo tylko ujrzenie stupy albo bycie muśniętym jej cieniem zasiewa nasionko wkroczenia na ścieżkę ku Wyzwoleniu. Znana jest historia pewnej świni, która wiele żywotów temu, uciekając przed psem, okrążyła stupę w prawą stronę i dzięki temu w czasach Buddy Siakjamuniego odrodziła się jako jeden z jego mnichów.
Dobrodziejstwa związane z budowaniem stup
W sutrze Me tu dziung łe do Budda powiedział:
"Anando, jeśli ktoś wykona stupę mahaparinirwany doskonałych Buddów, Tathagatów, Zwycięzców Mary - choćby ta stupa miała tylko wielkość owocu myrobalanu, a jej drzewo życia było tak cienkie jak igła, parasol niczym liść jałowca, posążek wielkości ziarna jęczmienia, zaś relikwie jak ziarenko gorczycy - to zgromadzona przez niego zasługa jest o wiele większa niż wszystkie zasługi zgromadzone przez ofiarowanie trzystu tysięcy mandal Wszechświatów, utworzonych z siedmiu rodzajów drogocennych materiałów, składanych w darze przez pełnych oddania Synów i Córki Szlachetnej Rodziny tak wielkim istotom, jak: Ten Który Wstąpił w Strumień; Raz Powracający; Nie Powracający oraz Arhat."W sutrze Dzie nampar dziepe do, w której Budda zwraca się do syna bramina Netso, wyliczone jest osiemnaście dobrodziejstw wypływających ze zbudowania stupy:
1. odrodzisz się w królewskiej rodzinie;
2. uzyskasz piękne ciało;
3. uzyskasz dar fascynującej mowy;
4. sam twój widok będzie źródłem wielkiej radości dla innych;
5. osiągniesz erudycję w pięciu gałęziach wiedzy;
6. będziesz osobą lubianą i czarującą;
7. staniesz się oparciem dla innych;
8. będziesz otrzymywać zewsząd zaproszenia;
9. objawisz spontaniczne zainteresowanie słowami i dźwiękami Dharmy;
10. życie upłynie ci w szczęściu;
11. będziesz poważany przez bogów i ludzi;
12. posiądziesz wielkie bogactwo;
13. będziesz obdarzony długim życiem;
14. twe życzenia spełnią się;
15. twa mądrość i dobroczynne oddziaływanie będą się nieprzerwanie powiększać;
16. osiągniesz niezniszczalne ciało wadżry;
17. odrodzisz się w wyższych sferach egzystencji;
18. szybko urzeczywistnisz doskonałe Przebudzenie.Oprócz tych wymienionych, są jeszcze inne niezliczone dobrodziejstwa, o których mówią sutry i tantry. Dobrodziejstwa związane z okrążaniem stupySzlachetny Sziariputra, znany z wielkiej mądrości, zapytał Buddę: "Czy zechciałbyś, o Buddo, powiedzieć, jakie mogą być korzyści związane z okrążaniem stupy?"
Budda odpowiedział: "Oto, jakie dobrodziejstwa spływają na tego, kto okrąża stupę:
- będąc wolnym od ośmiu niekorzystnych warunków, narodzi się w szlachetnej rodzinie i uzyska liczne bogactwa;
- będąc wolnym od emocjonalnych splamień, chętnie będzie praktykował szczodrość;
- obdarzony pociągającym wyglądem i piękną karnacją, będzie dla innych obiektem zachwytu;
- stanie się możnym tego świata i królem Dharmy;
- odrodzi się w sprzyjających warunkach i będzie pełen oddania dla Nauk Buddy. Gdy urzeczywistni praktykę Dharmy, objawi nadzwyczajne zdolności i stopniowo osiągnie trzydzieści dwie główne i osiemdziesiąt pomniejszych oznak doskonałości Ciała Buddy."
Taka była jego odpowiedź.Jest to zaledwie kilka przykładowych dobrodziejstw płynących z okrążania stupy. Przez samo tylko jej ujrzenie, słuchanie o jej właściwościach, wspominanie czy kontakt z nią - choćby to było jedynie przejście przez jej cień lub muśnięcie przywianym sponad niej wiatrem - uzyska się szczęście w tym życiu, a w końcu osiągnie się Przebudzenie.
W oparciu o cytaty z Kangjuru, wybrane przez Lamę Karta, oraz inne źródła skompilował to Lama Rinczen. 
Go to page  1 2 3 4 5 6 7 8